יום שני, 19 בספטמבר 2011

אלמנט האדמה ולמידה

לפי הרפואה סינית ישנם 5 אלמנטים המנחים אותנו. לפי עונות, לפי תקופת חיים ולפי צורך...אלמנט אחד מסייע לנו יותר מהאחרים ונתרם לעזרתנו אם הוא באיזון.
כבר דיברנו על אלמנט העץ באביב ועל אלמנט האש בקיץ.
האלמנט הנוסף הינו: אלמנט האדמה.

אלמנט האדמה מתקשר ל20 הימים בסוף הקיץ או לתקופת מעבר בין עונה לעונה.
והנה אנחנו בסוף הקיץ, במעבר עם הסתיו.
אז איך אלמנט האדמה משפיע עלינו בכלל ובתקופה הזאת בפרט?
מה השפעת אלמנט האדמה על תהליך הלמידה שלנו?

אלמט האדמה הוא הבסיס שלנו. כמו שאדמה היא המישור עליו אנחנו הולכים, נשענים, מתבססים...כך אלמנט האדמה: הוא המוצא שלנו, המקשר בין כל האלמנטים האחרים, הבסיס לחיוניותנו.

ת.ז. של אלמנט האדמה
אלמנט = אדמה
עונת השנה = עונת מעבר
איברים / מרידיאנים = טחול וקיבה
איברים חיצוניים = שפתיים ופה
חוש = טעם
רקמות = רקמות רכות, בשר
צבע = חום
טעם = מתוק
קול = מתנגן
גורמים חיצוניים = לחוץ
רגש = נתינה, אמפטיה, דאגה
שעות פעילות = 11.00 עד 07.00
מצבי חיים = הורות, משפחה, בשלות
תכונות = עיכול, ספיגה, בסיס לשינויים


האיברים של אלמנט האדמה
הקיבה
הקיבה נמצאת בבטן העליונה יותר בצג שמאל.
תפקידה לעכל אוכל, לפרק אותו לגורמים אשר הגוף יוכל להשתמש בהם להזנה ובנייה.
הטחול
הטחול נמצא בצד שמאל של הבטן העליונה. הוא בלוטת הלימפה הכי גדולה בגוף.
תפקידיו רבים. הוא אחראי על הדם ועל הלימפה. איבר מרכזי למערכת החיסון.
לפי הרפואה הסינית הוא גם אחראי על טרנפורמציה וטרנספורטציה של הדם בגוף.
גם כמות הנוזלים בגוף מושפעים מהתפקוד התקין של הטחול.
הוא גם מאפשר "להחזיק במקום". אם הטחול חלש נראה דם יוצא בקלות מכלי הדם, צניחת איברים...

ההיבטים הנפשיים שקשורים לאדמה :
עיכול מחשבות
שליפת מידע
שליפה מהזיכרון
עיבוד מחשבות

אז מה לאדמה וללמידה?
אם מסתכלים מבחינה מערבית נטו ברור שאם יש בעיה מבחינת עיכול המזון או חולשה במערכת החיסונית...למי יש אנרגיה ללמוד...
צרכים בסיסיים כמו הזנה וחוסן בריאותי באים קודם להיררכיה התפקודית של הגוף. אם הגוף מרגיש מצוקה, חולשה, חוסר איזון בתפקודים ראשוניים הוא יתמקד עליהם קודם ולא ישאיר לנו אנרגיה ופנאי לתפקודים נוספים.
ילד אשר כל הזמן עם נזלת, או שחולה לעתים קרובות או לא יכול לאכול את הנדרש לו, חד משמעית לא פנוי ללמידה.

ובנוסף, אם מסתכלים על ההיבטים הנפשיים של אלמט האדמה נראה שעיכול, הוא לא רק עיכול של מזון פיזי, אלא כל סוג של הזנה. אם האדמה חלשה לא יהיה לה כוח לעבד, לפרק, ולהשתמש בצורה יעילה ובונה בחומר.

אחד החסמים המשמעותיים יותר ללמידה הוא לחות. לחות היא צבירת נוזלים לא מתאימה או מוגזמת. כשהסינים אומרים לחות הם מדברים על נזלת, על ליחה או על שומן.
כאשר אנו מצוננים אנו מרגישים לפעמים ערפול וקושי להתרכז ולחשוב.
ליחה מתקשרת לעוד אלמנט, וההתנגשות של שני האלמנטים מקשה על הגוף. אך הקשר בין הקיבה לעודף שומן ברור. השמנה נובעת במקרים מסויימים מחוסר ביטחון עצמי וגורמת לבעיות בדימוי עצמי. אנו מזינים את עצמנו באוכל במקום להרגיש מלאים ושלמים מלכהתחילה
שוב, אדמה חלשה לא נותנת לנו את יציבות וביטחון.

דאגות הן גם סימן היכר של האדמה. מתי פעם אחרונה שדאגתם הרגשתם צלולים ובשיאכם? חילוק קשב או מחשבה מחליש קליטה ועיכול!

אנשים שלא מרגישים שהם משתייכים לקבוצות אוגרי נוזלים או שומן ובכל זאת מרגישים שקשה להם ללמוד ולהתרכז, יכול להיות שהבעיה נובעת מחום אנרגטי ולא פיזי. גם האלמנטים האחרים משפיעים על הלמידה אז אולי החולשה במקום אחר אבל לרוב מקור הבעיה באדמה. גם אם היא כבר עברה גילגולים רבים ושינתה את פניה, חולשה בבסיס שם.

יחסי גומלין של אלמנט האש עם האלמנטים האחרים
האדמה מזינה את המתכת כי משם המינרלים נובעים
האדמה מוזנת על ידי האש כי זהו חומר הגלם
האדמה מבקרת את המים בספיגה לתוכה
האדמה מבוקרת על ידי עץ שניזון ממנה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה