יום ראשון, 15 במאי 2011

רפואה סינית: חמשת האלמנטים

על פי הרפואה הסינית, חמשת האלמנטים הוא מושג בסיסי כמו ין ויאנג לכל אבחון וטיפול.

לפי הרפואה הסינית הטבע, העונות, האנשים וכל אשר מרכיב את עולמנו מתחלק ל-5 אלמנטים. החלוקה הזאת מצד אחד מאפיינת כל אחד כבעל מאפיינים דומיננטים, אך גם, ובעיקר, ממחישה חשיבה מעגלית.  לפי הרפואה הסינית, אנחנו גם בעלי יחודיות וגם תלוים בסיבתינו וגם משפיעים על כל הסובב אותנו.

הנחת היסוד היא שכפי שמשתנה העולם החיצוני, הטבע, כך משתנה גם העולם הפנימי. האדם והטבע הם אחד, בתהליך הזורם בהתמדה.
בכל אחד מאתנו, אלמנט אחד או שניים חזקים יותר אך כל האלמנטים קיימים בנו תמיד. לכל אלמנט בנפרד תפקוד משלו ובו בזמן השפעה ישירה על שאר האלמנטים. אם יש בעיה באחד האלמנטים כולם יושפעו, כתגובת יחסי גומלין.
חייבים את כולם, באיזון, אין עיניין של טוב ורע. פשוט צריך מהכל בכל אחד.

חמשת האלמנטים הם :

חמשת האלמנטים פועלים ב"מעגל".
יש את מעגל ההזנה, כל אלמנט מזין את האלמנט הבא אחריו. למשל העץ מזין את האש (כמו קרשים במדורה - כדי לשלוט על האש צריך לשים לב לכמה קרשים יש... הקשר הדוק ביניהם).
יש גם את מעגל הבקרה. מעגל הבקרה מאזן את מעגל ההזנה.
בעיה בהזנה יכולה לגרום לחוסר איזון ולכן מעגל הבקרה מאזן. למשל אם האש משתוללת כי יש עודף קרשים, המים יוכלו לאזן את התהליך.

מטפלים ברפואה סינית (שיאצו, טווינה, דיקור) נעזרים בידע על האלמנטים כדי לאבחן, לאפיין את המטופל לפי האלמנטים הדומיננטיים יותר, לאתר סיבות לחוסר איזון, ולטפל בהם.
הכלל המרכזי המנחה כל מטפל אלטרנטיבי היא שמידה מביאה לאיזון וכך מחזקת.
מעט מידי או יותר מידי מכל דבר מחליש.

4 תגובות:

  1. מעניין מאוד. עד היום עניין אותי הנושא הזה, אבל הייתי מספיק אמיצה בשביל להתחיל ללמוד אותו. גם נושא חמשת האלמנטים מעניין מאוד תודה רבה על המידע בעל הערך.

    השבמחק
  2. תודה על השיתוף והפירגון!
    טוב לקרוא שהמידע עיניין אותך!
    אם יש לך שאלות אשמח לעמוד לרשותך.
    ליז

    השבמחק
  3. אלמנט האש אותי אישית הכי מושך. לא משנה מה, אני תמיד אמשך אליו. האם זה אומר שיש לי חוסר איזון מסוים, לפי הרפואה הסינית ?
    תודה רבה.

    השבמחק
  4. יכול להיות...שווה לבדוק! ספר קצת על עצמך ונראה

    השבמחק